Dziel się drogą

Pamiętaj, że współdzielisz drogę z innymi jej użytkownikami, dlatego bądź uważny dla ich i swojego bezpieczeństwa. Przestrzegaj zasad ruchu drogowego, korzystaj ze ścieżek rowerowych, jedź przy prawej krawędzi drogi. Nie zapomnij też o odblaskach, które mogą uratować Ci życie po zmroku.

Z szacunkiem odnoś się do kierowców i pieszych. Nie przejeżdżaj nagle przed maską samochodu, nie utrudniaj ruchu. Jeśli to możliwe, nie jedź chodnikiem. Używaj też dzwonka, by ostrzec idących przed Tobą pieszych. Zawsze pomagaj innym miłośnikom jednośladów w potrzebie - użycz pompki, pomóż założyć łańcuch. Bądź przyjaznym rowerzystą!

Masz wpływ

Razem tworzymy kulturę rowerową. Zadbaj o nasz wspólny wizerunek. Nie zapominaj o dobrych manierach także na drodze. Pamiętaj, że masz realny wpływ na to, jak inni użytkownicy drogi oceniają rowerzystów. Dawaj przykład innym, szczególnie dzieciakom, które zdążyły już pokochać rowerowy styl życia.

Twoje zachowanie przyczynia się nie tylko do pozytywnego odbioru rowerzystów, ale zachęca też innych do przerzucenia się na dwa kółka.

Postaw na wodę

W 70% składamy się z wody, która rozprowadza po całym organizmie energię i witaminy. Dlatego tak ważne jest regularne uzupełnianie płynów. Pamiętaj, żeby pić często małymi łykami.

Najlepsze dla Ciebie będą świeże soki przed i po treningu oraz woda albo domowy izotonik, który zrobisz w kilka minut. Wystarczy w 2 szklankach wody rozpuścić 1/8 łyżeczki soli morskiej, dodać 2 łyżki miodu i całość wzbogacić połową szklanki świeżo wyciskanego soku owocowego, na przykład z cytryny, pomarańczy lub grapefruita. Dostarczysz organizmowi nie tylko wodę, ale też potrzebne składniki mineralne, witaminy i uzupełnisz utracone podczas aktywności elektrolity.

Uzupełnij energię

Dla dobrej pracy mięśni, rowerzyści potrzebują głównie węglowodanów, które są swoistym „paliwem”. Najlepiej przyswoją się te z płatków owsianych, produktów pełnoziarnistych, owoców i warzyw. Przyda się także chude białko, które odbuduje mięśnie i wzmocni naszą odporność. Znajdziesz je w kurczaku, indyku, rybach, jajach, orzechach, fasoli czy serze.

Przed kręceniem kilometrów możesz posilić się owocami, kanapką z pełnoziarnistego pieczywa lub owsianką z bakaliami. Posiłek ten zjedz jednak najpóźniej na godzinę przed wyruszeniem w trasę. W trakcie jazdy możesz przekąsić suszone owoce. Kiedy skończysz rowerową aktywność, koniecznie uzupełnij węglowodany, które doładują mięśnie w nocy. Zaserwuj więc na kolację makaron, ryż albo inne produkty pełnoziarniste i koniecznie pamiętaj o owocach.

Rozgrzej się

Jazda na rowerze doskonale wpłynie na Twoją kondycję. Regularne zwiększanie prędkości i przejechanego dystansu, będzie systematycznie budowało wytrzymałość organizmu.

Ważne, abyś przed każdą jazdą na rowerze, przygotował swoje ciało do wysiłku. Dobrze jest wykonać kilka skłonów i skrętoskłonów tułowia, krążenia bioder. Możesz rozgrzać także ścięgna Achillesa oraz mięśnie dwugłowe uda oraz kolana.

Jeśli nie masz czasu na wykonanie tych ćwiczeń, aktywność rozpocznij od spokojnej jazdy w wolnym tempie. Dzięki temu rozciągniesz wszystkie mięśnie, których za chwilę użyjesz podczas szybkiej jazdy.

Bike chic

Kręcić kilometry możesz w drodze do pracy, na uczelnię, po zakupy albo podczas rowerowej wyprawy. Niezależnie od celu, pamiętaj o odpowiednim, wygodnym stroju.

Jeśli możesz, na rower ubierz się w koszulkę i spodnie. Swobodne ubrania powinny być zrobione z oddychających materiałów, które jednocześnie uniemożliwią przewianie. Nie zapominaj także o kasku, który ochroni głowę przy upadku. Wybierz wykonany z lekkiego tworzywa kask, zaopatrzony w otwory zapewniające odpowiednią wentylację. Okulary ochronią oczy przed pyłem, wiatrem i wpadającymi owadami. Powinny także mieć ochronę UV, być lekkie i odporne na uderzenia. Rękawiczki zapobiegną ześlizgiwaniu się rąk z kierownicy, ale też uciskom na nerw pośrodkowy i łokciowy. Dzięki nim nie będą Ci drętwiały palce. Pamiętaj także o odblaskach, dzięki którym będziesz widoczny po zmroku.

Zatroszcz się o rower

Zanim wsiądziesz na rower, koniecznie sprawdź jego stan techniczny oraz ustawienia poszczególnych mechanizmów:

  • More

    Ustaw siodełko na takiej wysokości, by noga była minimalnie zgięta, gdy pedał jest w najniższej pozycji.

    Close
  • More

    Sprawdź hamulce. Jeśli piszczą, musisz je wyregulować.

    Close
  • More

    Zamontuj odblaski. Tylny czerwony jest obowiązkowy, ale możesz zamocować jeszcze dodatkowe, na przykład na szprychach.

    Close
  • More

    Upewnij się, że przednia lampa działa bez zarzutu. Wybierz żarówki diodowe, które będą służyć Ci najdłużej.

    Close
  • More

    Napompuj koła. Naciskane palcem nie powinny dać się ugiąć więcej niż do 1/3 wysokości opony.

    Close
  • More

    Oczyść poszczególne elementy i mechanizmy roweru przed każdym kolejnym sezonem.

    Close
  • More

    Sprawdź czy łańcuch jest dobrze założony i czy zapinacz łączący ogniwa trzyma się odpowiednio. Nie zapomnij także o konserwacji łańcucha, która przedłuży mu życie. Oczyść go specjalną oliwką w sprayu i zabezpiecz smarem.

    Close

Specjalnie dla rowerzystów

Dla pewności i bezpieczeństwa w każdej sytuacji, zawsze miej przy sobie apteczkę. Przygotowana przez rowerzystów dla rowerzystów, wyposażona jest w specjalny zestaw, który może przydać się miłośnikom dwóch kółek.

Więcej o apteczce ›

Polub gadżety

Bez względu na to, jak pewnie czujesz się na rowerze, nie zapominaj o kasku. To właśnie on ochroni Twoją głowę i powinien być Twoim podstawowym rowerowym wyposażeniem.

Możesz także wzbogacić swój rower o dodatkowe gadżety, takie jak koszyki i torby, które pomogą przewieźć Ci zakupy czy bagaże. Nie zapomnij także o stabilnym zapięciu, dzięki któremu przymocujesz rower w bezpiecznym stojaku. Przyda się także dzwonek, którym będziesz mógł ostrzec innych użytkowników drogi o tym, że jedziesz.

Do używania aplikacji Kręć Kilometry przyda Ci się także uchwyt na Twojego smartfona. Pewnie zamocujesz dzięki niemu telefon i bez obaw będziesz mógł pokonywać kolejne dystanse.

Zobacz także

Poczuj!

rowerową energię

Więcej ›

Jedź

bezpiecznie

Więcej ›

Gotowy do drogi?

Kręć kilometry i bierz udział w wyzwaniach specjalnych.

Organizator

Sponsor główny

Sponsorzy i partnerzy